Welke accu gaat er in een hybride auto; Loodzuur, Calcium, AGM, of een EFB accu?

Welke accu gaat er in een hybride auto; Loodzuur, Calcium, AGM, of een EFB accu?

We hebben veel verschillende soorten accu’s en al deze accu’s hebben ook weer diverse kenmerken en vooral verschillende eigenschappen. De eerste modellen auto’s met een hybride start-stopsysteem zijn ondertussen aan een nieuwe accu toe. Maar er heerst nog heel veel onduidelijkheid over welke accu er nu eigenlijk in deze voertuigen gebruikt moet worden.

Een calcium accu of conventionele loodzuur startaccu functioneert het beste wanneer deze volledig geladen is. Over het algemeen gaat dit erg goed. Zeker wanneer er voldoende mee gereden wordt zal de dynamo de accu snel weer volladen.

Bij hybride auto’s is de accusituatie anders want bijvoorbeeld bij het stoplicht valt de motor ‘uit’, maar de verbruikers zoals bijvoorbeeld de: verlichting, kachel,  radio en navigatie en de vele andere voorzieningen "verbruiken” gewoon door. Bij het optrekken van de hybride auto moet ook nog is alle energie overgebracht worden naar de wielen. Hiervoor wordt zelfs de dynamo even uitgeschakeld. Bij het afremmen geeft de dynamo juist een beetje extra capaciteit om zo meer remenergie te regenereren.

U begrijpt dat voor bovengenoemde belastingen de accu wel op bovenstaande berekend moet zijn en de capaciteit maar vooral de cyclische belasting van de accu in een hybride wagen dus optimaal moet zijn! Als er dus een calcium of  conventionele loodzuur startaccu gebruikt gaat worden in een hybride wagen dan zal deze accu veel sneller defect gaan. Een veel voorkomend probleem is dan vooral stratificatie en sulfatering. Vandaar dat autofabrikanten in samenspraak met de accufabrikanten hier een andere oplossing voor hebben gezocht. De z.g.n. AGM accu!

In de AGM accu zit het zuur opgesloten in een glasvezel seperatie. Zo kan het "zuur” niet vrij stromen en is stratificatie onmogelijk. Bijkomend voordeel is een gering waterverbruik en deze AGM accu is dus ook non-spillable. Een extra zuur voorraadje boven de platen is overbodig, zodat de loodplaten tot bovenin de bak doorlopen. Deze extra grote loodplaten  geven weer een extra capaciteit aan de AGM accu. Het ontbreken van het extra zuur boven de loodplaten maakt de AGM-accu daarentegen gevoeliger voor hoge temperaturen. Gelukkig gast een AGM vrijwel niet, zodat hij zonder bezwaar in het interieur kan worden ingebouwd.

Een AGM accu treft men vaak in bijvoorbeeld de bagageruimte of onder de stoelen aan. Een AGM accu is dus van absolute topkwaliteit, heeft een uitstekende startcapaciteit en is daarnaast zeer goed bestand tegen cyclische belastingen. De AGM accu kom je dan ook steeds meer tegen als service accu in bijvoorbeeld: camper, caravan en boot.

Alternatief voor een dure AGM accu?

De laatste jaren krijgen ook de auto’s in het lagere prijssegment een start-stopsysteem.  Voor deze auto’s is een AGM accu te duur. Autofabrikanten voelen er in dit segment niets voor om vanwege een start-stopsysteem de plaats van de accu te wijzigen. Deze accu treft u dan ook vaak gewoon nog onder de motorkap aan. De temperatuur onder de motorkap kan daar zeker in de zomer behoorlijk oplopen waardoor een AGM accu weer minder geschikt wordt.

De oplossing kwam in de vorm van de EFB accu. De EFB accu heeft dezelfde cyclische eigenschappen maar iets minder vermogen dan de AGM accu. Dit komt doordat deze EFB accu's wel het extra zuurvoorraadje boven de platen hebben en dus de loodplaten iets kleinder zijn. Hierdoor is de accu ook niet meer non-spillable. Voordeel is echter wel dat deze accu's beter bestand zijn tegen hogere temperaturen. Zowel qua constructie, qua prestaties als qua prijs zit zo’n EFB accu tussen de AGM en de conventionele loodzuur accu in. Een EFB haalt in auto’s met of zonder een start-stopsysteem een meer dan uitstekende levensduur! 

In auto’s die daarnaast ook remenergie regenereren en bij het optrekken ‘passive boosten’ is de cyclische belasting op de accu te groot voor een EFB accu. Deze accu’s kunnen dus niet zonder een AGM accu. Deze AGM accu’s treft u eigenlijk alleen in het midden maar vooral hogere segment aan.