Capaciteitsaanduiding op accu’s

Wat betekent de capaciteit Ah op een accu?


U moet dan eerst iets weten over de gebruikte meettechnieken. Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading.

Bijvoorbeeld: een 45Ah (20h) accu kan in totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Als de accu meer lading moet afgeven over een kortere tijd, zal het aantal Ampère uur afnemen.
Ook mag een accu, afhankelijk van het type accu, niet te diep worden ontladen.
Houd dus altijd een ruime marge tussen het benodigde aantal Ah en het maximale aantal Ah van de accu. Stelregel hiervoor is:
  • Startaccu’s = maximale ontlading 50%
  • Recreatie/semi-tractie accu’s = maximale ontlading 70%
  • Tractie accu’s = maximale ontlading 80%
De capaciteit van een startaccu wordt in Europa aangegeven in Ah. Dit is echter niet logisch. Voor een startaccu is het aantal Ah van weinig belang, mits er geen extra verbruikers gemonteerd zijn. Een startaccu wordt namelijk niet uren achter elkaar maar juist kort belast met hoge stromen. Het is dus belangrijk dat de accu veel stroom kan leveren in een korte tijd, dit noemen we de startkracht (koudstartstroom). De startkracht van een accu wordt gemeten in: CCA. Dit getal is dan ook de belangrijkste graadmeter voor een startaccu!
 
De loodplaten van een startaccu zijn veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie/ recreatie of deep cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken, dit zal bij een dikkere plaat veel moeilijker gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen breken.
 
Wat betekent de Ah capaciteit bij 5, 10 en 20 uur?

De meeste capaciteiten op onze website, maar ook op die van onze Europese fabrikanten, staan weergegeven bij een ontlading over 20 uur. Dit is de norm voor Nederlandse en veel Europese bedrijven. Bij de bedrukking op de meeste semi-tractie, tractie- en recreatie accu's wordt de capaciteit Ah ook weergegeven bij een ontladingstijd van 5 en/of 10 uur. Hierdoor lijkt de accu een andere capaciteit te hebben, maar in feite gaat het om dezelfde accu!

Zo kan een 45Ah (20h) accu bijvoorbeeld totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Als een accu meer lading moet afgeven over korte tijd, zal het aantal Ampère per uur afnemen. Een 45Ah (20h) accu ontladen over 10 uur kan dus maar 42Ah opleveren. Dit kunnen we dan vertalen als 42Ah (10h). Stel dat u de accu geheel zou willen ontladen in één uur, dan vraagt dit zoveel vermogen dat de accu nog geen vierde van de normale capaciteit zal leveren.

Waar staat 'CCA' voor?

CCA staat voor Cold Cranking Amps. Dit is het ampèrage dat een accu gedurende 30 seconden levert bij 0 graden Fahrenheit (dit staat gelijk aan -18 graden Celsius). Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt. Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.
Accuprestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Ten onrechte wordt soms gedacht dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu. Dit is niet waar. Soms kan een 20Ah (20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 60Ah (20h) accu. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.

Heeft u meer informatie nodig?
Neem contact op met de klantenservice van AW ACCU!