Snelle levering
Compleet assortiment
Veilig bestellen en betalen
9.6 klantenscore
Helpdesk +31 180 53 16 16

Welke accu gaat er in een hybride auto?

U kunt veel soorten accu's kopen, ieder met verschillende kenmerken en eigenschappen. De eerste modellen auto's met een hybride start-stopsysteem zijn ondertussen aan een nieuwe accu toe. Maar er heerst nog veel onduidelijkheid over welke accu er nu eigenlijk in hybride voertuigen gebruikt moet worden.
 
Een calcium accu of conventionele loodzuur startaccu functioneert het beste wanneer deze volledig geladen is. Over het algemeen gaat dit erg goed. Zeker wanneer er voldoende mee gereden wordt zal de dynamo de auto accu snel weer volladen.
 
Bij hybride auto's is de accusituatie echter anders. Bij een stoplicht valt de motor "uit" terwijl voorzieningen als de verlichting, verwarming, radio en navigatie gewoon doorgaan met verbruiken. Bij het optrekken van de hybride auto moet ook nog eens alle energie overgebracht worden naar de wielen. Hiervoor wordt zelfs de dynamo even uitgeschakeld. Bij het afremmen geeft de dynamo juist een beetje extra capaciteit om zo meer remenergie te regenereren.
 
U begrijpt dat de accu wel op voor bovengenoemde belastingen berekend moet zijn. De capaciteit maar vooral de cyclische belasting van de accu in een hybride wagen moet dus optimaal zijn! Wanneer er een calcium of conventionele loodzuur startaccu gebruikt wordt in een hybride wagen, zal deze veel sneller defect raken. Een veel voorkomend probleem is dan vooral stratificatie en sulfatering. Vandaar dat autofabrikanten hier in samenspraak met de accufabrikanten een andere oplossing voor hebben gezocht. De zogenaamde AGM accu!
 
In de AGM accu zit het zuur opgesloten in een glasvezel separatie. Zo kan het zuur niet vrij stromen en is stratificatie onmogelijk. Bijkomend voordeel is een gering waterverbruik, deze AGM accu is dus ook non-spillable. Een extra zuurvoorraadje boven de platen is overbodig, zodat de loodplaten tot bovenin de bak doorlopen. Deze extra grote loodplaten geven meer capaciteit aan de AGM accu. Het ontbreken van het extra zuur boven de loodplaten maakt de AGM-accu daarentegen gevoeliger voor hoge temperaturen. Gelukkig ontstaat er bij een AGM vrijwel geen gas, zodat hij zonder bezwaar in het interieur kan worden ingebouwd.
 
Een AGM accu treft men vaak in bijvoorbeeld de bagageruimte of onder de stoelen aan. Een AGM accu is dus van absolute topkwaliteit, heeft een uitstekende startcapaciteit en is daarnaast zeer goed bestand tegen cyclische belastingen. De AGM accu kom je dan ook steeds meer tegen als service-accu in de caravan, camper en boot.
 

Is er een alternatief voor de dure AGM accu?

De laatste jaren krijgen ook de auto's in het lagere prijssegment een start-stopsysteem. Voor deze categorie auto's is een AGM accu te duur. Autofabrikanten voelen er in dit segment niets voor om vanwege een start-stopsysteem de plaats van de accu te wijzigen. Deze accu treft u dan ook vaak gewoon nog onder de motorkap aan. De temperatuur onder de motorkap kan daar zeker in de zomer behoorlijk oplopen waardoor een AGM accu weer minder geschikt wordt.
 
De oplossing kwam in de vorm van de EFB accu. De EFB accu heeft dezelfde cyclische eigenschappen, maar iets minder vermogen dan de AGM accu. Dit komt doordat deze EFB accu's wel het extra zuurvoorraadje boven de platen hebben en de loodplaten dus iets kleiner zijn. Hierdoor is de accu ook niet meer non-spillable.
 
Het voordeel is echter wel dat deze accu's beter bestand zijn tegen hogere temperaturen. Zowel qua constructie, qua prestaties als qua prijs zit de EFB accu tussen de AGM en de conventionele loodzuuraccu in. Een EFB accu haalt in auto's met of zonder een start-stopsysteem een meer dan uitstekende levensduur!
 
In auto's die daarnaast ook remenergie regenereren en bij het optrekken "passive boosten" is de cyclische belasting op de accu te groot voor een EFB accu. Deze auto's kunnen dus niet zonder een AGM accu. Deze AGM accu's treft u eigenlijk alleen in het midden maar vooral hogere segment aan.