Verschil tussen een startaccu of semi-tractie / deep-cycle accu?
Startaccu:
Een start-accu is hoofdzakelijk bedoeld voor het starten van
een motor. De accu is dan ook speciaal ontworpen om in een korte tijd een hoge
Ampèrage (startstroom) te leveren.
Om in korte tijd een hoge Ampèrage (startstroom) te leveren
bezit een startaccu dunne loodplaten hierdoor is de startaccu niet geschikt
voor een langdurige en constante energievraag.
De capaciteit van een startaccu wordt in Europa aangegeven
in Ah. Dit is echter niet logisch. Voor een startaccu is het aantal Ah van
weinig belang, mits er geen extra verbruikers gemonteerd zijn. Een startaccu
wordt namelijk niet uren achter elkaar maar juist kortstondig belast met hoge stromen.
Het is dus belangrijk dat de accu veel stroom kan leveren in een korte tijd,
dit noemen we de startkracht (koudstartstroom). De startkracht van een accu
wordt gemeten in: CCA. Dit getal is dan ook de belangrijkste graadmeter voor
een startaccu!
De loodplaten van een startaccu zijn veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie/ recreatie of deep cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken, dit zal bij een dikkere plaat veel moeilijker gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen breken.
Semi-tractie accu:
De semi-tractie accu heet ook wel deep-cycle-accu of
licht-accu. De accu is speciaal ontworpen om langdurig te voorzien in een
contstante energievraag en beschikt dus over de eerder beschreven dikkere loodplaten.
Een semi-tractie accu kan tot 70% ontladen worden zonder dat
er een beschadiging optreedt. Het totaal
aantal keren dat een accu kan op- en ontladen noemen we het "cyclisch
vermogen". Hoe hoger dit vermogen is, des te langer de accu doorgaans
meegaat.